Intercultural Dialogue as a Means to Develop Creativity and Innovation

Acest proiect a fost finantat cu sprijinul Comisiei Europene. Aceasta publicatie reflecta numai punctul de vedere al autorului si Comisia nu este responsabila pentru eventuala utilizare a informatiilor pe care le contine.
           
 
   

1.Valladolid-Spania (2-6 noiembrie 2009)

La prima intinlire de proiect au participat parteneri din Cipru, Estonia, Germania, Grecia, Ungaria, Italia, Lituania, Spania si Romania. Liceul nostru a fost reprezentat de prof. Popa Liviu Mircea ( coordonator de proiect), si de prof. Terente Vladimira.
Partenerii din Polonia si din Marea Britanie nu au participat din cauza unor probleme financiare. Aceste probleme s-au rezolvat intre timp si cele doua scoli din tarile respective vor fi partenere in cadrul proiectului.
Coordonatorul proiectului este Grecia. Partenerii din Italia si Cipru vor realiza website-ul proiectului.
In prima zi a intinlirii de proiect am vizitat Liceul Rio Duero, gazda noastra. Am fost primiti de directorul liceului si de autoritatile locale. Prima tema a proiectului a fost o dezbatere legata de sistemele educationale din tarile partenere, urmata de vizualizarea unor prezentari PowerPoint ale acestor sisteme. In timpul discutiilor, s-au analizat diferentele si asemanarile dintre sistemele de educatie ale tarilor partenere.
Dupa aceasta dezbatere, am vizitat Scoala Tehnica ,,Juan de Herrera” din Valladolid, unde am fost intimpinati de directorul scolii. Acesta ne-a prezentat specificul scolii cit si baza materiala.
In ziua urmatoare, am participat la activitati in cadrul proiectului cu tema ,, Jurnal de festivitati in tarile noastre si Ziua Nationala “. S-a vorbit despre importanta zilei nationale in fiecare tara si despre alte sarbatori( religioase si laice).
Dupa aceasta activitate, am vizitat Guvernul Regional si Colegiul Tehnic ,, Santa Espina’ unde am discutat cu autoritatile locale despre proiectul nostru.
In ziua urmatoare, am vizitat Liceul si faimoasa Universitate din Salamanca. Aici a avut loc o dezbatere in care s-au discutat lucruri legate de vizita urmatoare, vizita care va avea loc in Cipru ( 10-14 Ianuarie 2010). De asemenea, s-a stabilit orarul celorlalte intinliri de proiect. Astfel, liceul nostru va avea placerea de a gazdui a treia intinlire de proiect in luna martie a anului viitor.
S-au mai discutat tematica si activitatile urmatoare in cadrul proiectului. Astfel, tema de proiect pentru urmatoarea intinlire este ,,Traditii de nunta”. De asemenea, s-a stabilit formarea unui grup de lucru (elevi si profesori) pe Facebook pentru o comunicare rapida cu privire la temele de proiect.
In concluzie, consider ca aceasta intinlire a fost o experienta utila pentru promovarea liceului nostru. Cred ca am cunoscut oameni diferiti si interesanti cu care am interactionat si colaborat foarte bine.
Sper ca aceste schimburi culturale sa duca la o mai buna cunoastere a diferentelor si asemanarilor intre scolile partenere, la toleranta si buna intelegere.

SUS

2.Nicosia-Cipru (10-14 ianuarie 2010)

Seara:La a doua întâlnire de proiect au participat parteneri din toate tarile implicate: Cipru, Estonia, Germania, Grecia, Ungaria, Italia, Lituania, Polonia, Marea Britanie, Spania si România. Liceul nostru a fost reprezentat de prof. Popa Liviu Mircea ( coordonator de proiect), prof. Vasile Mariciuc (director al liceului), prof. Gabriel Matei, prof. Onica Florin si elevele Secuianu Alina Andreea si Chiriac Andreea.
În seara zilei de 10 ianuarie a avut loc o prima întâlnire a profesorilor participanti, în sala de conferinte a hotelului Classic, unde echipele de proiect s-au cunoscut reciproc. În ziua urmatoare au avut loc primirea oficiala la Liceul Acropolis Gymnasium, gazda din Cipru, turul scolii si o vizita de studiu în orasul vechi, unde profesorilor si elevilor participanti le-a fost prezentata cea mai veche scoala din capitala Ciprului, Pagkyprion Gymnasion, fondata în 1812, echipa de proiect vizitând si muzeul impresionant al acestei institutii. Dupa-amiaza si seara elevii au participat la repetitia festivitatii finale, iar profesorii s-au întâlnit în cadrul primei sesiuni de lucru si au clarificat anumite amanunte organizatorice legate de proiect, discutându-se propunerile fiecarei echipe.
Pe tot parcursul întîlnirii din Cipru elevii au participat la activitati organizate la liceul gazda, conform orarului 8.00-18.00, exceptie facând perioadele de timp care au cuprins vizitele de studiu si repetitiile pentru festivitatea finala.
Ziua a treia a marcat o vizita de studiu în satul traditional Lefkara, la Museum of Folk Art, Embroidery and Silversmithing. În cadrul celei de-a doua sesiuni de lucru s-au discutat tematica si activitatile urmatoare în cadrul proiectului, si s-a initiat discutia despre întâlnirea urmatoare, care va avea loc în România. Tema întâlnirii pe care o vom gazdui va fi „Private festivities”, accentul va fi pus pe traditiile legate de botez, iar câteva echipe vor prezenta în completare materiale legate de nunta si înmormântare.
În intervalul orar 8.30-14.00 al celei de-a patra zile a avut loc „Seminarul de bucatarie traditionala”, unde elevii implicati au gatit un fel de mâncare traditional din tara respectiva. Echipajul nostru (alcatuit din elevele Secuianu Alina si Chiriac Andreea) a gatit o tochitura moldoveneasca. Seara a avut loc festivitatea finala, în care fiecare tara a avut fie un moment de prezentare a traditiilor legate de nunta (în PowerPoint), fie un moment artistic. Germania a abordat umoristic tema nuntii într-o sceneta, tara gazda a prezentat toate momentele nuntii traditionale, actori fiind elevii. Echipa noastra (în formula completa) a interpretat patru cântece traditionale de nunta.
În data de 14 ianuarie profesorii au asistat la ore de curs la liceul gazda, dupa care au fost definitivate amanuntele legate de întâlnirea din România.

SUS

3.Negresti-Romania (20-24 martie 2010)

La cea de a treia întâlnire de proiect desfasurata la Grupul Scolar Industrial ,,Nicolae Iorga", Negresti, Judetul Vaslui, au participat parteneri din noua tari: Grecia ( coordonator de proiect), Spania, Germania, Italia, Cipru, Polonia, Marea Britanie, Estonia si Lituania. Au fost prezenti un numar de 22 de profesori si 13 elevi din tarile participante. Elevii au fost gazduiti de colegii lor din România. Echipa liceului nostru a fost reprezentata de urmatorii: Vasile Mariciuc (director), Doina Mihai(director adjunct), Gabriel Matei, Florin Onica, Danea Manea, Mioara Vieru, Eremei Pavel, Mona Calciu, Vladimira Terente si Popa Liviu (coordonatorul echipei de proiect.

Tema întâlnirii a fost legata de traditii si obiceiuri de botez, nunta si înmormântare. Astfel, dupa primirea oficiala, s-a trecut la desfasurarea activit??ilor propuse în cadrul calendarului de activitati. Au fost organizate doua workshop-uri pentru participanti: elevii au învatat dansuri traditionale romanesti (,,Brasoveanca" si ,,Hora moldoveneasca", coordonati de prof. Dana Manea), dupa care, împreuna cu profesorii, au confectionat cutii de cadouri pentru nunta si botez. Au fost prezentate si materiale promotionale ale tarilor participante, care vor fi expuse în Sala Comenius, unde fiecare tara partenera este reprezentata.

Dupa aceasta, s-a trecut la vizitarea a doua biserici din orasul nostru : Biserica Ortodoxa ,,Sfântul Spiridon" si Biserica Baptista unde preotii, respectiv pastorul bisericilor au prezentat lacasurile de cult si taina botezului la comunitatea ortodoxa si baptista. A urmat o sedinta de proiect unde s-au discutat chestiuni legate de buna desfasurare a proiectului.

În cea de a doua zi a întâlnirii de proiect a fost organizata o vizita educationala în Nordul Moldovei. Scopul acestei vizite a fost vizitarea manastirilor ortodoxe Agapia, Varatec, Secu si Neamt. Astfel, participantii au putut descoperi traditiile monahale românesti si potentialul de mediu natural al Nordului Moldovei.

În ultima zi a întâlnirii de proiect, profesorii participanti au vizitat "Muzeul de Istorie" din Vaslui, Liceul ,,Mihail Kogalniceanu" si Consiliul Judetean Vaslui unde au fost întâmpinati de oficialitatile judetului. La aceastaîntâlnire s-au discutat problemele cu care se confrunta judetul nostru, punându-se accent pe dimensiunea educationala. A urmat o alta sesiune de proiect desfasurata la "Centrul Judetean de Resurse si Asistenta Educationala", unde s-au discutat detaliile urmatoarei vizite de proiect care se va desfasura în Estonia în luna Mai. În dupa amiaza zilei de 23 Martie toti partenerii au participat la festivitatea de închidere, care a fost deschisa de elevii nostri cu pantomima numita ,,Cercul Vietii". Apoi, fiecare tara a prezentat materiale legate de botez, nunta si înmormântare. De asemenea, au fost prezentate produsele finale ale întâlnirii, respectiv dansurile si cutiile de cadou, urmate de un recital sustinut de Ansamblul Folcloric ,,Firicelul", coordonat de Preot Virgil Dudau. La final, au fost acordate certificatele de participare.

Consideram ca vizita colegilor nostri din Uniunea Europeana a fost un prilej pentru o mai buna cunoastere a diferentelor culturale si a traditiilor romanesti. De asemenea, elevii nostri au avut sansa sa intre în contact cu alte civilizatii si obiceiuri. În concluzie, consideram ca vizita de proiect a fost un real succes, atât pentru liceul nostru cât si pentru comunitatea local?.

SUS

4.Paikuse-Estonia (18-22 mai 2010)
La cea de a patra întâlnire de proiect desfasurata la Paikuse Pohikool, Estonia, au participat parteneri din noua tari: Grecia (coordonator de proiect), Spania, Germania, Italia, Cipru, Polonia, Marea Britanie, România si Lituania. Liceul nostru a fost reprezentat de prof. Popa Liviu Mircea (coordonator de proiect), si prof. Gabriel Matei.
Tema întâlnirii a fost legata de sarbatoarea zilei nationale. Astfel, dupa primirea oficiala, s-a trecut la desfasurarea activitatilor propuse în cadrul calendarului de activitati. S-a realizat un tur al scolii prin care am luat cunostinta cu modul în care elevii scolii îsi desfasoara activitatea.
A fost organizata o activitate de tip Jeopardy în care fiecare tara a propus un set de întrebari legate de specificul acesteia. Elevii au fost împartiti în 6 grupe care au raspuns la întrebarile selectate de organizatori.
Dupa aceasta, a urmat o sedinta de proiect, unde a fost analizata activitatea de pâna acum si s-au stabilit câteva repere pentru viitoarele întâlniri de proiect si temele care urmeaza sa fie realizate. Apoi a urmat o festivitate în care tara gazda a prezentat un program artistic cu melodii traditionale, iar celelalte tari participante au prezentat materialele legate de ziua nationala.
În a doua zi a fost organizata o vizita educationala în capitala Estoniei unde a fost vizitat centrul istoric, cladirea parlamentului si a presedintiei (Kadriog) si diferite biserici, atât ortodoxe cât si protestante. A fost prezentat de asemenea locul unde se desfasoara un festival national de muzica traditionala.
În ziua urmatoare am fost în Tahkuranna, locul de nastere al primului presedinte al Estoniei, unde a fost ridicat un monument istoric. Apoi am vizitat Tolkuse Bog, o regiune naturala unde elevii si profesorii au putut observa modul în care are loc transformarea unei mlastini în regiune împadurita. Dupa amiaza a avut loc înca o întâlnire de proiect unde echipa din Marea Britanie a prezentat pe scurt programul urmatoarei reuniunii în tara lor. S-au discutat de asemenea problemele legate de aceasta.
În ultima zi a vizitei am fost oaspetii scolii de politie din Paikuse unde am avut ocazia sa cunoastem modul în care are loc instruirea viitorilor politisti, si modul cum a evoluat corpul de politie din Estonia de-a lungul timpului. Apoi am aflat modul cum se desfasoara instruirea la nivel universitar în Pärnu College, care face parte din Universitatea Tartu.
Consideram ca aceasta întâlnire a fost benefica pentru fiecare dintre tarile participante, întrucât a reusit sa constientizeze faptul ca indiferent din ce tara am fi, respectam aceleasi valori si avem aceeasi atitudine în ceea ce priveste sarbatoarea nationala. De asemenea am avut ocazia de a cunoaste mai multe despre specificul tarii gazda .

SUS

5.Southampton-Marea Britanie (14-18 iunie 2010)
La cea de-a cincea întâlnire de proiect desfasurata la „Oasis Academy: Lord’s Hill”, Southampton, Marea Britanie, au participat parteneri din noua tari: Grecia (coordonator de proiect), Spania, Germania, Italia, Cipru, Polonia, Marea Britanie, România si Lituania. Liceul nostru a fost reprezentat de elevele Apetrei Lidia si Cojocaru Cristina Stefana, prof. Vasile Mariciuc – directorul institutiei noastre si prof. Popa Liviu Mircea (coordonator de proiect).
Tema întâlnirii a fost legata de ziua nationala si semnificatia acesteia.
În prima seara echipele de proiect s-au întâlnit si au discutat chestiuni legate de buna desfasurare a proiectului. A doua zi a avut loc primirea oficiala la „Oasis Academy: Lord’s Hill”, unde am fost întâmpinati de directorul Ian Golding si echipa de proiect britanica. Dupa aceasta, elevii britanici, într-o maniera interactiva, ne-au prezentat scoala lor. A urmat o sesiune de lucru cu profesorii, iar elevii din proiect au participat la orele de curs.
Pentru a lua contact cu valorile culturale si mai ales istorice ale orasului Southampton, gazdele noastre ne-au purtat într-un itinerar educational în locurile cu semnificatie aparte pentru locuitorii orasului, facilitând astfel posibilitatea unui demers comparativ intercultural. Pentru a aprofunda aceasta conexiune între natiuni, itinerarul nostru educational s-a prelungit în ziua urmatoare, realizându-se o extindere a arealului de cunoastere înspre vecinatatile orasului Southampton, în special Portsmouth, resedinta marinei regale.
Seara am avut ocazia sa urmarim un spectacol organizat de elevii academiei, cu titlul Stop the Traffick. Cu acest spectacol, echipa elevilor britanici a câstigat o serie de premii nationale în cadrul manifestarilor si concursurilor de gen.
În ultima zi a întâlnirii de proiect au avut loc activitatile legate de ziua nationala. Liceul nostru a prezentat un material legat de semnificatia si importanta zilei nationale în România. Am avut ocazia sa ne îmbogatim cunostintele si orizontul cultural, observând asemanari si diferente în modul de a sarbatori ziua nationala în tarile participante. La sfârsitul acestei activitati am avut o sesiune de lucru unde s-au discutat amanuntele legate de urmatoarea întâlnire, în Polonia, încercându-se gasirea de noi solutii pentru îmbunatatirea comunicarii între parteneri.
În concluzie, consideram ca întâlnirea de proiect a reprezentat o oportunitate atât pentru elevii nostri, cât si pentru profesori, de a ne îmbogati bagajul de cunostinte.

SUS

6.Skoroszyce-Polonia (26-30 septembrie 2010)
La cea de a cincea întâlnire de proiect desfasurata la Liceul „Zespól Szkól w Skoroszycach”- Skoroszyce, Polonia, au participat, alaturi de tara gazda, toti partenerii implicati în proiect: Grecia (coordonator de proiect), Spania, Germania, Italia, Cipru, Polonia, Marea Britanie, Ungaria, Lituania si România. Liceul nostru a fost reprezentat de elevii Uleru George, Ciorobîtca Bogdan, si profesorii Popa Liviu Mircea (coordonator de proiect), Mariciuc Vasile, Matei Gabriel, Onica Florin.
Tema întâlnirii a fost legata de sarbatoarea Pastelui si semnificatia acesteia.
În seara zilei de sâmbata 26 sept. a avut loc la Nysa prima întâlnire a echipei de proiect - profesorii participanti au discutat amanunte legate de buna desfasurare a meeting-ului iar elevii au fost preluati de familiile la care au fost gazduiti pe perioada desfasurarii activitatilor în Polonia.
A doua zi a avut loc primirea oficiala la „Zespól Szkól w Skoroszycach”- Skoroszyce, iar conducerea scolii si profesorii polonezi ne-au prezentat scoala lor. Imediat dupa aceasta întreaga echipa de proiect (profesori si elevi) s-au deplasat în orasul Opole, care gazduieste Muzeul Satului (Old Village Museum). Aceasta descindere ne-a facilitat contactul cu valori traditionale ale culturii poloneze – arta si arhitectura populara poloneza prezinta similitudini cu cele românesti; am avut ocazia sa sesizam însa si multe diferente, iar constientizarea acestora se dovedeste a fi extrem de utila în planul cunoasterii reciproce si al comunicarii. Vizita educationala la Village Museum s-a încheiat cu o informare legata de felul în care se pregateste pâinea si de semnificatia acestui proces în contextul mai larg al traditiilor satesti. Seara, la Nysa, a avut loc o sesiune de lucru în care profesorii au discutat si stabilit amanunte necesare pentru buna desfasurare a urmatoarei întâlniri de proiect care va avea loc la Essen – Germania, în luna decembrie a anului curent.
Urmatoarea zi a întâlnirii de proiect a marcat o vizita educationala în Cracovia, obiectivele vizate fiind: Castelul Regal Wawel, Colegiul Maius si Biserica Sfânta Maria - situata în piata centrala a orasului. Acest itinerar s-a dovedit a fi unul care ne-a permis accesarea spiritualitatii si istoriei semnificative a Poloniei.
În ultima zi a întâlnirii de proiect din Polonia, echipa s-a întrunit la Skoroszyce, unde fiecare tara participanta a expus obiecte si simboluri legate de sarbatoarea Pastelui. A avut loc un wokshop în cadrul caruia elevii au pictat oua iar profesorii, grupati în patru echipe, au îmbinat diverse simboluri si tehnici plastice în realizarea unui model care sa poata fi aplicat pe oua. Ziua s-a încheiat cu festivitatea finala, în cadrul careia am cunoscut oficialitatile locale, elevii ne-au delectat cu un program artistic, iar gazdele noastre ne-au acordat certificatele de participare.
În concluzie, si aceasta întâlnire de proiect s-a dovedit un real succes atât pentru elevi cât si pentru cadrele didactice implicate, experienta dobândita sustinându-ne în demersul nostru de integrare în fondul cultural european si de stabilire a noi conexiuni cultural-educative .

SUS

7.Borbeck-Germania (8-13 decembrie 2010)
La cea de-a saptea întâlnire de proiect desfasurata la „Maedchen Gymnasium” Borbeck (MGB), Essen, Germania au participat toti partenerii implicati în proiect: Grecia ( coordonator de proiect), Spania, Italia, Cipru, Polonia, Ungaria, Marea Britanie, Estonia, Lituania, România si tara gazda.
Liceul nostru a fost reprezentat de o echipa alcatuita din profesorii Mariciuc Vasile, Onica Florin si elevele Boitan Mirabela (clasa a XI-a D, profil mate-info), Cocea Ramona (clasa a XI-a C, profil stiinte sociale).
Tema întâlnirii a fost legata de Craciun (traditii si obiceiuri legate de decorarea casei si împodobirea bradului; traditii culinare; colinde). Activitatile au acoperit un spectru larg. În cadrul prezentarilor pregatite de catre fiecare tara în parte, echipa noastra s-a distins prin originalitate, mai întâi prin vestimentatie (port traditional popular) dar în special prin pantomima legata de împodobirea pomului si a casei în perioada sarbatorilor de iarna.
Prima zi a marcat sosirea echipelor de proiect în Essen.
În cea de-a doua zi a avut loc deschiderea oficiala a întâlnirii si turul scolii, cu participarea invitatilor oficiali din partea comunitatii. Dupa amiaza echipa de proiect s-a întâlnit la Primaria Essen cu alte doua echipe de proiect Comenius (sunt implicate alte doua scoli din Essen, în proiecte diferite); oficialitatile au tinut discursuri. Seara, întreaga echipa a participat la vizionarea unui spectacol de balet, la Aalto Theater.
A treia zi poate fi rezumata în sintagma „cultura industriala”, întreaga echipa fiind implicata în activitati la Ruhr-Museum, care tine de patrimoniul cultural UNESCO. S-a efectuat si o vizita educationala la Villa Hügel, unde a locuit Alfred Krupp, personalitate care a influentat decisiv orientarea industriala a zonei. În 2010 orasul Eseen a fost desemnat capitala culturala a Europei, ceea ce înseamna ca întâlnirea de proiect nu putea sa nu includa în prezentari si alte obiective cultural-educative de importanta majora pentru regiune: Colloseum Theatre, Folkwang Museum, Borbeck Castle, Thyssen-Krupp Zentrale, Gruga Park, Philarmonie Essen, Old Synagogue etc.
Un loc important în cadrul întâlnirii de proiect, în urmatoarea zi, a fost ocupat de workshop-urile la care au participat atât elevii cât si profesorii: podoabe de Craciun, dulciuri pentru Craciun, colinde, dansuri, alte obiecte decorative manufacturate („Casute pentru Hansel si Gretel”). A avut loc si o sesiune de lucru cu profesorii, în care s-au discutat amanuntele urmatoarelor întâlniri, în special cea din Ungaria, unde tema de lucru va fi „Carnavalul”. Ziua de lucru s-a încheiat cu prezentarea produselor realizate în cadrul workshop-urilor, cu expozitia de postere realizate de fiecare echipaj, interpretarea colindelor si decorarea holului cu podoabe de Craciun caracteristice fiecarei comunitati prezente în proiect.
În dimineata ultimei zile de proiect s-au discutat detalii legate de buna finalizare a proiectului.
Urmatoarele întâlniri de proiect vor avea loc în Ungaria, Lituania, Italia si Grecia. Deja într-un stadiu avansat, proiectul si-a atins obiectivele propuse pâna în acest moment, a fost un bun prilej pentru o mai buna cunoastere a diferentelor culturale si pentru realizarea comunicarii interculturale. De asemenea, elevii nostri au avut sansa sa intre în contact cu alte civilizatii si obiceiuri, acumulând experienta în planul întelegerii si schimbului la nivel european .

SUS

8.Jászberény-Ungaria (6-10 februarie 2011)
La cea de a opta întâlnire de proiect desfasurata la Liceul „Klapka György” din Jászberény, Ungaria, au participat toti partenerii implicati în proiect. Liceul nostru a fost reprezentat de prof. Popa Liviu Mircea ( coordonator de proiect), prof. Mariciuc Vasile si prof. Matei Gabriel.
Tema întâlnirii a fost legata de traditii si obiceiuri de carnaval. Astfel, dupa primirea oficiala, s-a trecut la desfasurarea activitatilor propuse în cadrul calendarului de activitati. S-a realizat un tur al scolii prin care am luat cunostinta cu modul în care elevii scolii îsi desfasoara activitatea.
Toti participantii au prezentat materiale legate de modul în care carnavalul este celebrat în tarile lor. Echipa noastra a prezentat un material realizat de elevii liceului nostru legat de traditii echivalente carnavalului din alte tari europene. De asemenea, în cadrul acestei întâlniri de proiect toti partenerii au avut prilejul sa cunoasca traditii populare specifice zonei.
În prima zi a întâlnirii, dupa primirea oficiala la liceu si turul scolii, a urmat întâlnirea cu oficialitatile locale, la Primaria din Jászberény, unde s-au tinut discursuri. Dupa efectuarea unei sesiuni de lucru cu profesorii, în cadrul careia s-au discutat amanunte legate de buna desfasurare a urmatoarelor trei întâlniri, în special cea din Lituania, grupul de proiect s-a reunit la Biblioteca si apoi la Muzeul orasului. Ziua s-a încheiat cu un workshop legat de carnaval (papusi, masti si decoratiuni), la care au participat atât elevii cât si profesorii.
În cea de-a doua zi s-a efectuat o vizita educationala în capitala Ungariei, Budapesta, obiectivele cultural-educationale vizate fiind: Piata Eroilor, Palatul Parlamentului, Bulevardul Andrassy, Catedrala Sfântul Stefan. Seara a avut loc un workshop legat de muzica si dansuri traditionale maghiare.
În cea de-a treia zi s-a realizat prezentarea obiceiurilor legate de carnaval.
Consideram ca aceasta întâlnire a fost benefica pentru fiecare dintre tarile participante. Pentru echipajul nostru, familiarizarea cu tema carnavalul ne va fi de real folos într-un eventual demers viitor, în care sa organizam acest tip de sarbatoare si la noi în tara. De asemenea am avut ocazia de a cunoaste mai multe despre specificul tarii gazda .

SUS

9.Alytus-Lituania (20-24 martie 2011)
La cea de-a noua întâlnire de proiect desfasurata la „Alytaus Muzikos Mokykla” (scoala de muzica, cu un total de 70 de elevi), au participat urmatorii parteneri implicati în proiect: Grecia (coordonator de proiect), Italia, Cipru, Polonia, Ungaria, Germania, Marea Britanie, Estonia, România si tara gazda. Spania a lipsit de la aceasta întâlnire. Liceul nostru a fost reprezentat de o echipa alcatuita din profesorii Dominte Costica (director adjunct), Onica Florin, Eremei Pavel si elevul Pârâu Dan (clasa a X-a C, profil mate-info). Tema întâlnirii a fost „Jocuri muzicale”.
Prima zi a marcat sosirea echipelor de proiect în Alytus. În cea de-a doua zi, a avut loc deschiderea oficiala a întâlnirii si turul scolii, apoi a avut loc întâlnirea cu oficialitatile, la Primaria Alytus. Primarul orasului a tinut un discurs în care a aratat felul în care colaboreaza Primaria si scoala în astfel de proiecte („Alytaus Muzikos Mokykla” fiind implicata recent si într-un proiect Grundvig, în parteneriat cu alte 4 scoli europene). Ne-a facut si o succinta prezentare a zonei si orasului, dupa care am vizionat doua filmulete de prezentare.
Dupa întâlnirea cu reprezentantii municipalitatii, s-a desfasurat primul work-shop al întâlnirii, „Creating Song for Europe” (imnul întâlnirii). Cântecul a fost compus de tara gazda, iar fiecare echipaj a contribuit la forma finala a imnului prin schimbarea a câte doua note, în anumite zone ale partiturii, prestabilite de catre gazde. Dupa efectuarea schimbarilor s-a trecut la învatarea si exersarea imnului, în vederea prezentarii lui în cadrul festivitatii finale. Dupa o scurta pauza, s-a efectuat prezentarea jocurilor muzicale. Echipajul nostru a prezentat cântecul traditional „Alunelul”, care a fost adaptat la forma de dialog muzical însotit de miscare (dansul specific). Jocul nostru muzical a fost apreciat si învatat foarte repede, toti elevii participanti reproducându-l pe scena salii de festivitati a scolii. Acelasi lucru s-a întâmplat cu fiecare joc muzical, al fiecarui echipaj în parte.
În cea de-a doua zi s-a efectuat o vizita educationala în satul traditional Trakai, care a culminat cu turul Castelului Trakai, construit de cel mai important duce lituanian. Am avut astfel ocazia sa aflam date importante despre istoria lituaniana precum si detalii etnografice ale zonei.
Un loc important în cadrul întâlnirii de proiect, în urmatoarea zi, a fost ocupat de vizita educationala la „St.Benedikto Gymnasium” din Alytus, o scoala cu patronaj religios si cu dotari exceptionale (sala de sport interioara, bazin de înot, laboratoare de stiinte, sala de festivitati, sali special amenajate pentru practicarea artelor platice; pe holurile largi erau expuse lucrarile plastice ale elevilor, precum si alte materiale de prezentare, diplome, proiecte, etc.). În aceeasi zi, descinderea la Muzeul Regional Alytus, ne-a prilejuit cunoasterea aprofundata a culturii si obiceiurilor lituaniene reprezentate în zona. În dupa amiaza aceleiasi zile a avut loc o sesiune de lucru cu profesorii, în cadrul careia s-au dezbatut amanunte legate de finalizarea proiectului. Seara a avut loc festivitatea finala, în cadrul careia gazdele ne-au încântat cu un excelent program muzical, sustinut de elevii scolii lituaniene, în final prezentându-se imnul proiectului nostru.
În dimineata ultimei zile s-au discutat ultimele detalii legate de întâlnirile de proiect din Italia si Grecia. Aceasta întâlnire de proiect s-a dovedit extrem de utila pentru echipajul nostru, în sensul largirii experientei de comunicare în spatiul comunitatii europene .

SUS

10.Crotone-Italia (12-17 mai 2011)
La cea de a zecea întâlnire de proiect desfasurata la „Institutio statale d’istruzione Gian Vincenzo Gravina” din Crotone, Italia, au participat toti partenerii implicati în proiect. Liceul nostru a fost reprezentat de prof. Mihai Doinita (directorul scolii noastre), prof. Manea Daniela si elevele Scafariu Ivona (XI D) si Postoi Sarah (XI D).
Tema generala a întâlnirii a fost „European Day”. Fiecare participant la proiect a pregatit spre prezentare aspecte dintre cele mai comune, reprezentative pentru tara de provenienta. În plus fiecare echipa de proiect a dezvoltat cîte o tema specifica: Spania – Originea diferitelor limbi, Cipru – Atractii turistice, Estonia – Geografie, Marea Britanie - Sports Quiz, Polonia – Obiceiuri culinare, Ungaria – Patrimoniu cultural, Germania – Moda la tineri, Lituania – Muzica, Grecia – Jocurile olimpice . Echipa româna a pregatit materiale legate de 9 Mai – Ziua Europei în Mass-media.
?coala care a gazduit întâlnirea este un gimnaziu cu trei corpuri situate în locatii diferite, în functie de urmatoarele specializari: stiinte sociale, stiinte economice si studii lingvistice. Elevii nu provin numai din Crotone, ci si din împrejurimi. Primirea oficiala a avut loc în cancelaria scolii. S-a realizat un tur al scolii, în cadrul caruia am putut observa felul si mediul în care elevii italieni îsi desfasoara activitatea educational-informativ-formativa. S-au putut viziona în holul scolii si panourile de prezentare ale întâlnirilor anterioare.
În cursul zilei s-a efectuat întâlnirea cu autoritatile locale, la Primaria Crotone, unde elevii au cântat imnul national al fiecari tari participante în proiect. S-au tinut discursuri oficiale si s-au vizionat materiale informative despre Crotone, pregatite de catre autoritati.
Întoarcerea la „Institutio statale d’istruzione Gian Vincenzo Gravina” a consemnat organizarea si realizarea prezentarilor legate de tema întâlnirii. Profesorii din echipa româna de proiect au purtat costume traditionale iar cele doua eleve ale noastre si-au animat prezentarea cu un dans tematic. Echipajul nostru a organizat si un mini-stand de prezentare, unde au fost expuse obiecte reprezentative pentru o serie de activitati si preocupari des întâlnite în tara noastra: produse culinare specifice, obiecte din ceramica, tesaturi, împletituri.
Conectarea la patrimoniul cultural existent în arealul geografic care a gazduit a zecea întâlnire de proiect s-a realizat prin efectuarea vizitelor educationale la Castelul medieval al lui Carlo al V-lea, situat în partea veche a centrului orasului cât si printr-o descindere informativ-culturala la Muzeul Crotone. În ziua urmatoare schimbul cultural a fost continuat în rezervatia marina de la Isola Capo Rizzuto (patrimoniu arheologic pe tarm), la Castelul Aragonese si la Capo Colonna (biserica, parcul arheologic si ultima columna dorica a templului dedicat Herei). Ziua s-a încheiat cu participarea întregii echipe de proiect la un festivalul religios local care se organizeaza la Capo Colonna anual, dedicat Sfintei Maria.
În ultima zi a întâlnirii profesorii au participat la o sesiune de lucru în care s-au discutat detaliile întâlnirii finale de proiect din Grecia .

SUS

11.Salonic-Grecia (18-23 iunie 2011)
La întâlnirea finala de proiect desfasurata la „Kalamaria Gymnasium” din Kalamaria, Salonic - Grecia au participat toti partenerii implicati în proiect: România, Italia, Cipru, Polonia, Ungaria, Germania, Marea Britanie, Estonia, Lituania, Spania, România si tara gazda (coordonator de proiect). Liceul nostru a fost reprezentat de o echipa alcatuita din profesorii Dominte Costica (director adjunct), Matei Gabriel, Mariciuc Vasile si elevii Uleru George (clasa a X-a C), Ionescu Georgiana (clasa a X-a C), Stan Corina (clasa a XI-a D), Budescu Vlad (clasa a XI-a D) . Tema întâlnirii a fost „Ziua Europei”.
Prima zi a marcat sosirea echipelor de proiect în Kalamaria, care au avut ocazia de a avea un prim contact cu traditiile specifice tarii gazda prin participarea la un Festival de cântece si dansuri traditionale organizat de comunitatea din Kalamaria. Familiarizarea cu universul cultural al tarii gazda a continuat în a doua zi, când s-a efectuat o vizita educationala în Ouranopoli, un sat traditional grecesc si la Stagira, locul în care s-a nascut filosoful antic grec Aristotel (supranumit si Stagiritul).
Primirea oficiala la unitatea scolara a avut loc în cea de-a treia zi, când a avut loc si turul scolii. Participantii s-au bucurat si de expozitia cu materialele de la toate întâlnirile proiectului nostru.
A urmat întâlnirea cu reprezentantii municipalitatii, membrii echipei de proiect având ocazia sa cunoasca atât pe oficialii Primariei cât si pe cei ai Prefecturii. Periplul cultural a continuat în aceeasi zi cu descinderea educativa la Muzeul de Arheologie al orasului, fiecare participant experimentând o imersiune profunda, ghidat de vestigiile uneia dintre cele mai influente culturi ale antichitatii.
Elevii au participat la un workshop în care a fost exersat imnul proiectului nostru („Cântec pentru Europa”), compus în cadrul unui alt workshop, cel din Lituania. Sesiunea de lucru cu elevii a fost completata si de repetitii pentru festivitatea finala a proiectului, care se constituie în fond ca unul dintre produsele finale.
Ziua s-a încheiat cu participarea întregii echipe de proiect la Festivitatea de încheiere a anului scolar la „Kalamaria Gymnasium”.
Ultima zi a proiectului o putem considera încununarea unei colaborari europene de doi ani, lucru care s-a vazut din plin în cadrul festivitatii finale. S-au prezentat produsele muncii în echipa, iar elevii nostri si-au exprimat verbal impresiile adunate în aceasta perioada, emotionante prin sinceritate.

SUS

 

 
Pagina principala
Parteneri
Obiective
Activitati
Galerie foto
Produse
Contact